Nachtje logeren in het Koninklijk Concertgebouw – Review van Max Richters’ Sleep

Max Richter Concertgebouw

Een nachtje slapen in het Concertgebouw, hoe vaak krijg je die kans? Afgelopen zomer tijdens de Robeco Summer Nights stond 1 van mijn favoriete componisten op het programma met een concert van, wat ik tot op dat moment vond, zijn minst leuke album. Toch wou ik hem graag eens live zien en dus stond ik om 23:00 met mijn slaapzak voor de deur van het Concertgebouw voor het concert ‘Sleep’. Ik stond daar tussen mensen in nette kleding (want ja, een concert in het Concertgebouw) en mensen in hun pyjama (want ja, een slaap concert).  Een hele bijzondere ervaring, waar ik je in deze blog graag meer over vertel!

‘Sleep’

Met het project Sleep schreef Max Richter muziek die aansluit bij het slaappatroon van mensen. Gemiddeld slapen mensen zo’n 8 uur per nacht. Tijdens je slaap ga je door verschillende stadia. Van een lichte slaap zak je steeds dieper weg en je eindigt de cyclus met de REM slaap waarin je ook droomt. Dit herhaalt zich zo’n 5 keer in 1 nacht. Met ‘Sleep’ heeft Richter 8 uur slaap op muziek gezet. Hij noemt het een “eight hour lullaby” die je ‘s nachts moet luisteren om bij in slaap te vallen.

De grote zaal vol veldbedden… dat zie je niet vaak!

Minst leuke album

Toen het album uit kwam, heb ik een paar stukjes geluisterd op internet, maar de muziek kon me niet echt boeien. Ik vond het best saai (duh, het is slaapmuziek!) en sommige stukken waren gewoon heel vaag. De muziek is ook niet bedoeld om als achtergrond muziek aan te zetten als je aan het werk bent ofzo. Naar mijn idee kun je ook echt alleen maar liggend naar luisteren. Tijdens dit concert is mijn mening over het album wel veranderd, trouwens. De muziek is eigenlijk geniaal!

Het concert

Het concert begon om 00:00 en duurde tot precies 8:00. Dat is best lang, maar ik heb me geen moment verveeld! Ook geen moment geslapen trouwens… Het was heerlijk om in het donker te liggen en de muziek over je heen te laten komen. Het begon met een rustig pianostuk waarin een kort motiefje bijna 20 minuten werd herhaald (lichte slaap). Daarna kwam er een stuk waarbij ik echt verbaasd was dat ik het zo prachtig vond. Verbazend omdat ik niet echt van klassieke zang houd, maar dit was echt zo mooi! Dit stuk staat gelukkig ook op Spotify, dus ik kan het nog eens terugluisteren. Later werd dit stuk ook nog gespeeld met piano en (alt?)viool. Mijn favoriete combi! Ook die versie staat op Spotify!

De muziek voor het REM-slaap gedeelte was voornamelijk elektronische muziek. Deze muziek symboliseerde voor mij wel de chaos in je hoofd (zo stel ik het me voor) als je aan het dromen bent. Op een gegeven moment dacht ik: ik heb nog nooit drugs gebruikt, maar een trip zal ongeveer zo voelen zoals deze muziek nu binnen komt.

Dit was mijn uitzicht!
Dit was mijn uitzicht!

De muzikanten konden elkaar gelukkig aflossen en hadden elk uur minimaal 20 minuten pauze. Toch kon je na 7 uur wel zien dat ze er wel moe waren. Ik heb er diep respect voor, zo’n hele nacht spelen!

Al met al was dit een van de meest bijzondere concerten waar ik ooit ben geweest. Het was heerlijk om liggend deze muziek te ondergaan. Ik hoop dat dit nog eens in Nederland wordt uitgevoerd en ik kan je zeker aanraden om te gaan!

Wat is het meest bijzondere concert dat jij hebt meegemaakt?

misschien vind je dit ook leuk: