4 tips om een nieuw stuk in te studeren

4 oefentips piano-blog.nl

In mijn vorige blog vertelde ik je dat ik meedoe aan een kamermuziek workshop. Toen ik de muziek zag, kreeg ik wel een lichte paniek aanval. Hoe ga ik dit in hemelsnaam instuderen en dan ook nog op tijd voor de workshop?! Het was veel, heel snel en best wel moeilijk. Om ervoor te zorgen dat ik dit stuk op tijd heb ingestudeerd en goed genoeg kan spelen, ben ik op zoek gegaan naar manieren om zo efficiĆ«nt en goed mogelijk te studeren. De tips die ik heb gevonden en getest, deel ik hier met je.

Wat heb je nodig?

Hoezo, wat heb je nodig… Piano en bladmuziek is genoeg, toch? Nou, als je onderstaande tips gaat volgen, is het handig om ook de volgende dingen bij de hand te hebben:

  • metronoom
  • pen en papier/notitieboekje
  • kookwekker of stopwatch (telefoon zou ook kunnen, maar zorg dan dat je niet afgeleid wordt door andere apps)
  • optioneel: thee en chocola :)

Tip 1: Lezen en luisteren

Kijk eerst of je de muziek die je gaat spelen kunt vinden op internet. Op YouTube, Spotify of Soundcloud kun je meestal wel iets vinden. Als het kan, luister dan naar verschillende uitvoeringen van het stuk. Zo kun je voor jezelf bepalen wat jij het mooist vindt en hoe je het zelf zou willen spelen. Lees tijdens het luisteren de noten mee, zodat je een goed beeld krijgt van wat je gaat spelen.

Tip 2: Verdeel het stuk in fragmenten

Als ik een nieuw stuk leer, begin ik meestal van voor af aan en probeer ik maat voor maat steeds verder door het stuk te komen. Wanneer ik bij een moeilijk stukje aankom, blijf ik daar ‘hangen’ en maak ik de rest van het stuk soms niet af. Herkenbaar? Je kunt dit voorkomen door het stuk te verdelen in fragmenten. Elk fragment is tussen de 2 en 16 maten. Hoe lang elke fragment wordt, is afhankelijk van de muziek en jouw niveau. Wanneer er een bepaald motiefje een paar keer terugkomt in het stuk, maar je daar 1 fragment van. Zitten er moeilijke loopjes in, dan is het goed om een fragment zo kort mogelijk te houden, zodat je gericht kunt oefenen. Geef de fragmenten aan op het bladmuziek of schrijf de fragmenten op in een notitieboekje. Zelf heb ik het in een notitieboekje geschreven, zodat ik op het bladmuziek nog ruimte vrij houd voor eventuele andere aantekeningen.

Voorbeeld

  • Fragment 1a: maat 1-10
  • Fragment 1b:  maat 11-20
  • fragment 2A: maat 21,22
  • etc

Vervolgens ga je het stuk per fragment oefenen. Kies een fragment en ga daarmee minimaal 10 minuten aan de slag. Door te focussen op 1 fragment, herhaal je dit kleine stukje heel vaak. Dit helpt je om het stuk beter te onthouden en vloeiend te leren spelen.

Gebruik een kookwekker of stopwatch om de tijd in te stellen. Vooral in het begin is 10 minuten echt het minimum. Ik heb een tijdje geprobeerd om elk fragment slechts 5 minuten te doen, zodat ik in 1 oefensessie meerdere fragmenten kon doen. Maar 5 minuten zijn echt te snel voorbij…

BELANGRIJK! Wanneer je een fragment instudeert, neem daarbij dan ook de laatste maat van het vorige fragment mee. Zo weet je in welke positie je vingers staan wanneer het betreffende fragment begint. En je leert zo om de fragmenten aan elkaar te koppelen en achter elkaar door te spelen.

Tip 3: Houd je vorderingen bij

Je zult merken dat het ene fragment gemakkelijker is dan de andere. Het ene stukje kun je misschien al op de juiste snelheid spelen, terwijl het bij een ander stukje nog niet eens lukt om met beide handen tegelijk te spelen. Schrijf na het oefenen op welke fragmenten je hebt gespeeld en wat je hebt gedaan. Zo kun je doelen stellen voor je volgende oefensessie.

Voorbeeld:

Fragment 1A: handen apart gaat foutloos. Doel volgende keer: beide handen tegelijk.
Fragment 2B: gespeeld met metronoom op tempo 50. Doel volgende keer: tempo 60.
Fragment 2C: gespeeld met metronoom op tempo 40. Doel volgende keer: tempo 50

Tip 4: Begin achteraan

Deze tip kwam ik op meerdere plekken tegen en ik vond dit wel een opvallende:  Begin eerst met het instuderen van het laatste fragment en werk zo toe naar het begin van het stuk. Waarom? Als je begint bij het begin, heb je het eerste deel goed in de vingers. Het middelste stuk zal misschien ietsje minder goed gaan en het laatste deel nog minder. Daar heb je immers de minste tijd aan kunnen besteden. Wanneer je het stuk dus in zijn geheel gaat spelen, gaat het van goed naar minder goed, waardoor je misschien aan niet helemaal tevreden bent als je uitgespeeld bent.

Als je het proces omdraait, gebeurt er het volgende wanneer je het stuk helemaal gaat spelen: het begin zal misschien niet helemaal goed gaan omdat je dat nog niet zo vaak hebt gespeeld. Het middelste deel gaat al wat beter, waarmee je zelfvertrouwen ook toeneemt. En het laatste deel gaat super, dat heb je immers al zo vaak gedaan. Zo voel je je veel beter over wat je gespeeld hebt! Uiteraard wil je natuurlijk het hele stuk gewoon goed kunnen spelen en als je tijd genoeg hebt om het stuk in te studeren, moet je natuurlijk je eigen volgorde aanhouden.

Bonus tip: beloon jezelf

Toen ik nog student was, had ik altijd thee en chocola binnen handbereik als ik moest studeren voor tentamens.  Met piano oefenen doe ik dat soms ook. Wanneer ik een lange sessie plan (meestal op zondagmiddag, want dan heb ik veel tijd), maak ik eerst een pot thee of koffie en zorg ik voor wat fruit of chocola. Na 1 of 2 sessies van 10 minuten is het goed om een kleine pauze in te lassen voordat je weer verder gaat met de volgende sessie.

Ik ben zelf nog maar net begonnen met het studeren aan de hand van bovenstaande tips. Tot nu toe bevalt het erg goed. Het helpt me om gefocust te blijven en extra aandacht te geven aan stukjes die ik erg lastig vind. Heb je na het lezen van dit bericht nog vragen of aanvullende tips, laat me dat dan hieronder weten.

Succes met studeren!

misschien vind je dit ook leuk:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>