Challenge 2: beter van blad leren spelen

Een nieuwe maand is begonnen en dus is het tijd voor een nieuwe challenge! Omdat ik niet heel goed ben in direct van blad spelen (vooral niet wanneer je twee verschillende sleutels tegelijk moet lezen), wordt het deze maand tijd om daar iets aan te doen. Maar voordat ik je hier meer over ga vertellen, neem ik je eerst nog even mee naar de afgelopen maand.

Terugblik op challenge 1: elke dag minimaal een uur oefenen

Zal ik eens heel eerlijk zijn? Toen ik had besloten dat ik mezelf ’30 dagen challenges’ ging opleggen, wist ik ook: ik heb nog nooit een challenge 30 dagen volgehouden… Maar… dit keer is het me wel gelukt! Mijn eerste overwinning! En wat levert het op? Wat ik wou onderzoeken is de invloed van een uur per dag studeren op de voortgang van mijn lessen. Vanwege de vakanties en feestdagen (Pasen, meivakantie) vielen er wel wat lessen uit, dus ik kon nog niet goed beoordelen of mijn pianoleraar iets heeft gemerkt van mijn inspanningen. Zelf ben ik nu wel heel tevreden met mijn voortgang. Ik ben half april begonnen met het ‘Venetiaans Gondellied’ (op 19, nr 6) van Mendelssohn en met een beetje geluk kan ik dit in de volgende les, de derde les, al helemaal spelen. Normaal gesproken zou ik toch zo’n 5 lessen met 1 stuk bezig zijn. Ik ben benieuwd of dit bij 3 lessen blijft… (Edit: dat is gelukt!!)

Zoals ik in mijn vorige blog ook al schreef, ben ik geïnspireerd door oa het boek van Charles Cook. Zijn suggesties om je piano-uurtje zo goed mogelijk te besteden heb ik gevolgd. Dit houdt in dat je tijd besteedt aan: techniek (plm 15 minuten), bladmuziek lezen (10 minuten) en de lastige stukjes (‘fractures’) van de muziek die je aan het leren bent (35 minuten). De indeling mag je uiteraard variëren, afhankelijk van waar je jezelf verder in wilt verdiepen.

De nieuwe challenge: de SASR test

Met dank aan deze schrijver heb ik nu ook mijn volgende challenge bedacht: het verbeteren van mijn vaardigheden om van blad te lezen. Op zich kan ik wel noten lezen, maar als ik direct vanaf blad moet spelen wordt het toch een heel ander verhaal. Als ik nu stukken moet leren voor pianoles, leer ik alles uit mijn hoofd of anders minimaal 1 ‘partij’ (linkerhand of rechterhand) zodat ik de andere kan lezen tijdens het spelen. Mijn pianoleraar zegt soms wel dat hij het knap vindt dat ik veel uit mijn hoofd speel, maar ik ben meer onder de indruk van mensen die muziek lezen en direct spelen!

Om dit te oefenen, adviseert Charles Cook om heel veel bladmuziek te verzamelen en elke dag 10 minuten te besteden aan het doorspelen van die stukken. Die stukken moeten dan uiteraard wel wat gemakkelijker zijn dan wat je normaal speelt. Nu is dit boek voor het eerst verschenen in 1941, inmiddels hebben we modernere technieken om dit te leren. Dit is wat ik gevonden heb: de SASR test. SASR staat voor ‘standard assessment of sight reading’. Met deze test kun je zien op wat voor niveau je nu zit en kun je je voortgang bijhouden. Meer informatie over de test kun je vinden op standardassessmentofsightreading.com. Om deze test te kunnen doen heb je een account nodig op pianomarvel.com. Met een gratis account kun je de test 3x doen. Wil je, net als ik, elke dag oefenen, dan heb je een betaald account nodig.

De onderzoeksvraag voor deze challenge

Om te kijken of de challenge daadwerkelijk wat oplevert, hoort er bij elke challenge een onderzoeksvraag. De vraag bij deze challenge is:

Wat is het effect van het dagelijks deelnemen aan de SASR test op mijn vaardigheden om muziek direct vanaf blad te spelen?

Ik heb gisteren, een dag voor de challenge, de test gedaan om mijn beginpunt te bepalen (en om uit te zoeken hoe dit allemaal werkt 😉 ). Ik scoorde toen 371 punten op deze test. Ter referentie: de maximale score is 1900 punten. De score van 371 punten zet mij op het niveau van een ‘late beginner’. Iets meer dan 100 punten erbij (vanaf 473) brengt me op het niveau van ‘intermediate student’. Dat lijkt me een goed streven: 473 punten (of meer) halen aan het einde van deze maand!

misschien vind je dit ook leuk:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *